Compact Disk Dummies(BE)

In 2012 stormde een onbeheerste oerkracht de Compact Disk Dummies naar de eerste plaats van Humo's Rock Rally. In plaats van verder te surfen op die overmeesterende energiegolf, besloten de Compact Disk Dummies echte songs te schrijven. Dat resulteerde in de EP Mess With Us, een leerschool en een afgesloten hoofdstuk. Na het succesvolle album Silver Souls (2016) ging het de gebroeders Coorevits voor de wind: in het seizoen 2018-19 werden ze de allereerste vaste huisband van De Ideale Wereld, en op Studio Brussel kreeg Lennert een vermakelijk item als remixer van de actualiteit, waarbij hij pareltjes van o.a. Balthazar, Ennio Morricone en Eminem door zijn digitale apparatuur mangelde.

De tijd vloog voorbij, maar stilaan begon het weer te jeuken om aan eigen materiaal te werken: de lat werd hoog gelegd en het eerste doel was om een aantal singles te maken en die vervolgens op een ‘compacte’ EP te verzamelen, een tussenstap naar een volgend full album. Neon Fever Dream!

Releasen van singles geeft ook conversatie met je publiek weer, waardoor een nummer begint te leven en je weer verder kan werken op een andere manier en andere inzichten krijgt” aldus Lennert.

Anderhalf jaar werd er aan demo’s gewerkt, voornamelijk in hun thuisstudio in Desselgem. Die stonden al snel in een ver stadium - tijdens de afwerking werden er dan ook veel elementen van die demo’s herwerkt. Externe invloeden werden omarmd, zo passeerden Luuk Cox en Johan Blende de co-productie-revue en waren er backing vocals van Charlotte Caluwaerts en Tom Barman.

Janus: “Door zelf andere bands (bv Uberdope, een Gents hiphop-trio) te producen, en door het maken van soundtracks voor TV-progamma’s hebben we veel bijgeleerd, net zoals bij het snel in elkaar flansen van nummers voor “De Ideale Wereld”. Dat heeft onze productie skills een paar niveaus hoger getild, en het heeft ons ook sneller leren werken.

Solar Lottery, de instrumentale track die naadloos op Easy Life aansluit bijvoorbeeld, werd op twee dagen tijd gemaakt en afgewerkt. Geen externe mening of mixer kwam eraan te pas.

Het was zo van: top, en nu eraf blijven. Het is goed zoals het is. Dat zouden we vroeger nooit gedurfd hebben. Er moest nog zeker een maand of twee over gaan tot iedere sound twee keer omgedraaid en veranderd was.

De hoes van de EP werd geïnspireerd door de pulpy covers van scifi-boeken uit de jaren zestig en zeventig, en ook veel teksten handelen over technologie, paranoïa, menselijkheid en echtheid. Het artwork werd samen met Lion Beach, een 3D-studio uit Antwerpen, gecreëerd en werd bijna volledig digitaal opgetrokken.