KRANKk(BE)

Het is je vergeven als je denkt dat KRANKk uit Engeland komt. Hun mix van Grimey baslijnen, Burial- geïnspireerde sferen en future garage beats klinken alsof ze zijn gebrouwen in een Londense lock-off. Maar echt, ze komen uit Antwerpen - en geven een maffe twist aan hun tweestapsritmes met live instrumentatie. 

KRANKk, gekke jonge honden uit de Antwerpse urban-scene. Toetsenist Aram Abgaryan, drummer Thomas Geysen en gitarist Willem Heylen studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar ze elkaar vonden door hun liefde voor elektronische muziek. Het drietal groeide op met jungle, drum’n’bass, dubstep en UK Garage. “Dat geluid sprak ons gewoon aan. Het was funky, skippy, bouncy.” Debuutsingle “Like That” is meteen een schot in de roos. Nerveuze kliks en fragmentarische synthgolven stuwen naar een bouncy apotheose. Gastrappers Miss Angel en Blu Samu zorgen voor een frisse, melodieuze aankleding. Moody opvolger “Crazy” met David Ngyah (blackwave.) schopt het vorig jaar tot Ultratip in de Vlaamse hitparade.

 Als studenten van het conservatorium heeft het trio KRANKk veel voeling met hun instrumenten. Geluiden - en de manier waarop die geproduceerd worden - zijn heel belangrijk. Een simpele druk op een knop om een digitaal geluid te produceren, volstaat niet. “Echte” klanken en akoestische elementen overheersen op hun debuutalbum ‘DARK’, van 2020. Ontlichaamde vocal snippets en koude synths creëren een futuristische sfeer. KRANKk produceert feestmuziek, die je ook mee naar huis kan nemen. KRANKk maakt futuristische grootstadsblues en staat voor het geluid van nu. Maar dat is een geluid dat veel respect heeft voor wat voorafging: de klassiekers van Burial of Kode9 + the spaceape schemeren hier door. Ook fans van pakweg Massive Attack, The Bug, of zelfs “Haunted Dancehall” van Sabres of Paradise zullen hier van genieten. 

Hun groepsnaam verwijst naar ‘krankzinnigheid’ en inderdaad: KRANKk is té gek!