Belgische concert- en nightlifesector vraagt met aandrang om restricties te lossen

Al bijna twee jaar sukkelen we van de ene coronagolf naar de andere. Dat eist zijn tol in zowat alle geledingen van onze maatschappij, maar geen enkele sector werd zo vaak met sluiting geconfronteerd als de concert- en nightlifesector. De onlangs in voege getreden barometer maakt dat nogmaals pijnlijk duidelijk: waar er voor een zittend publiek ook in code rood al heel wat versoepelingen mogelijk zijn, blijven indoor concerten en nightlife nog verboden. Een gemiddelde theaterzaal kan vandaag -afgaand op de barometer- met een gerust gemoed 70% van alle stoelen in verkoop zetten. Zelfs van een sluitingsdreiging is minder sprake: er is na code rood geen ‘slechtere’ code meer. En dat is onze collega’s -voor alle duidelijkheid- van harte gegund. 

Maar hoe anders ligt dat in de wereld van pop, rock en nightlife. In code rood zijn onze zalen en clubs voor een staand publiek nog dicht. We ‘mogen’ wel open voor een zittend publiek, maar dat is voor de meeste concertzalen en clubs niet enkel een erg verlieslatend model, het gaat ook voorbij aan de ziel van wat we doen. Popmuziek en nightlife kan je niet zittend beleven. Het is een totaalervaring die mensen raakt tot in hun kleine teen. Het geeft een energieboost die bijdraagt tot de mentale weerstand van zowel de artiest, het publiek als de medewerkers. En dat lijkt ons precies wat de gemeenschap in deze tijden broodnodig heeft.  

Uitkijken dus naar het moment dat we in code oranje vertoeven, voor er ook voor onze sectoren terug échte mogelijkheden zijn. Daarbij zou het overlegcomité dan beslissen wat de maximale capaciteit is (bye bye voorspelbare barometer) en die zou dan ergens tussen 60% en 90% zaalbezetting liggen. Hoe wij als organisatoren dan plots zo snel zouden moeten schakelen, blijft een raadsel. We zullen trouwens als enigen bij een verslechtering van de situatie ook weer gesloten kunnen worden... 

We laten hier in het midden of de voorgeschreven ventilatienormen in code rood door het gros van de concertzalen en nachtclubs zal gehaald worden, maar merken nu al dat ook code oranje niet meteen zal leiden tot een groot muzikaal bevrijdingsfeest. En dan is het dus wachten tot we in code geel zitten, waarin de meeste voorwaarden vervallen. 

Als we nu horen zeggen dat we tegen eind februari mogelijk naar code oranje kunnen evolueren, verliezen we weer enkele cruciale weken in wat in normale tijden de drukste periode van het concert– en clubbingseizoen is. De steeds vooruitgeschoven timing van de barometer wurgt momenteel de concert- en nightlifesector. We bloeden ons laatste bloed, nu nog wachten met stelpen is schuldig verzuim. We vragen met aandrang om niet langer te wachten en om op 12 februari naar code oranje te schakelen. Elke week telt! In andere belangrijke concertlanden (Frankrijk, Ierland, Engeland, Schotland, Denemarken, …) kunnen shows nu al zonder noemenswaardige beperkingen plaatsvinden. De muziek– en nightlifesector bestaan bij uitstek in een internationale context en het gevaar bestaat dat artiesten België gewoon zullen overslaan.   

Onze muziekhuizen en nachtclubs moeten snel weer doen waar ze goed in zijn: een publiek in de zaal ontvangen, artiesten op een podium zetten en werk verschaffen aan personeel en toeleveranciers. Want laat ons wel wezen: zowel bij artiesten, personeel als leveranciers vindt er een bloedbad plaats. Onze sectoren zijn belangrijke werkgevers en we kunnen niet langer lijdzaam toezien hoe steeds meer mensen na bijna twee jaar de broeksriem aanhalen écht voorbij het laatste gaatje zijn. Gingen er trouwens geen nieuwe steunmaatregelen aan de barometer gekoppeld worden? Die hebben we dan alleszins gemist.

Kortom: na deze Week van de Belgische Muziek willen we de deuren van onze concertzalen en nachtclubs terug wagenwijd openzwieren. Dat is de beste garantie voor een levendige toekomst van iedereen in onze sector. We zijn de laatste in de rij maar onze tijd is nu écht gekomen.  

Picture © Michelle Geerardyn

 4AD 

5to9management 

Amigo 

Ampere 

Ancienne Belgique 

Area V 

Barabar 

Botanique 

Bram Bostyn 

Brussels By Night Federation 

Busker Artist Agency 

C12 

Cactus Club (Brussel) 

Carré 

Catclub 

Charlatan 

Chez Ginette 

Cloudshaper 

Club Capital 

Club Lima 

Club Vaag 

Clubcircuit 

Culte Agency 

De Muziekgilde 

De Roma 

Deep In House 

Democrazy 

Devil in a Box 

Discotheek Millennium 

E314 Agency 

Event Confederation 

Fast Forward 

Festival Dranouter 

Fkp Skorpio 

Fucknye 

Funke 

Fuse 

Garifuna 

Gay Haze 

Gentle Management 

Globe Entertainment 

Greenhouse Talent 

Handelsbeurs 

Hangar 

Het Depot 

House Of Entertainment 

IKON 

Indy Erens 

Jalousy 

Jeux d’Hiver 

Jimmie Dimmick 

kazz_ema 

Kitsch Club 

Kokorico 

Kommilfoo Mgmt 

Kras Artists 

Kunstmest 

Kurious Agency 

La Cabane 

Listen Festival 

Live Nation 

Live Sector Overleg 

Lucky Lemon 

Maandacht 

Madame Moustache 

Magma 

Man Van Staal 

Mgmt Jean-Marie Aerts 

Mirano 

MMaF 

Moose Bar 

Music & Lemon Pie 

Muziekodroom 

N9 

Nostalgia Club 

Not Your Techno 

Oko 

Peter Verstraelen Agency 

Philippe Draps Entertainment 

Pilar 

Play Label 

Plein Publik 

Pukkelpop 

Quay 01 

Radar 

Red & Blue 

Rick Tubbax management/De Kreuners 

Rust 

Skytiger 

Sotto's 

Spirito Sportpaleisgroep (Sportpaleis Antwerpen, Lotto Arena, Vorst Nationaal, Trixxo Arena en Trixxo theater) 

The Villa 

Toutpartout 

Trix 

Versuz 

VI.BE 

Voltage 

Voo?uit 

Wilde Westen

Wolx Artist Management 

You 

Zephyrus 

Zodiak